Het bus- en tramvervoer in Utrecht ligt plat: staking in het Openbaar Vervoer. Ja, dat is vervelend. Veel mensen zijn afhankelijk van het OV, en met deze actie worden reizigers gedupeerd. Maar voor je boos staat te worden bij de bushalte omdat die staking niet in je agenda past: wat zou jij doen?
Wat wij als reizigers in het dagelijks leven zien is de bus die te laat komt. Wat wij meemaken is dat we een aansluiting missen, moeten rennen voor een overstap of voor niets staan te wachten omdat de bus niet precies op tijd komt.
Wat we niet zien is dat onze bus- en tramchauffeurs de dag al uitgeput beginnen, omdat er geen ruimte is voor pauzes. We zien niet dat chauffeurs die ziek worden dagelijks een commerciële arbo-“arts” op hun dak krijgen die maar één opdracht heeft: de chauffeur weer achter het stuur krijgen, want voor gezondheid is geen tijd. Wat we niet zien is de chauffeur die moet rennen om aan het eind van een rit even het toilet te kunnen gebruiken, want in de dienstregeling is geen tijd voor menselijke maat.
De schoonmaakbranche is al eerder ontdaan van menselijke maat: daar verwachten we nu dankzij de aanbestedingsziekte die heerst dat een schoonmaker zeker 450 vierkante meter per uur kan schoonmaken. Een gemiddelde woning is 120 vierkante meter, dus dan kan je je voorstellen waar we over praten.
Het openbaar vervoer, iets wat ons juist allemaal aan het hart moet gaan, is het volgende slachtoffer. Bussen moeten goedkoper, chauffeurs moeten meer kilometers in minder tijd kunnen rijden, en ziek zijn is vooral vervelend voor de werkgever.
En is een lijn niet rendabel genoeg? Dat er veel mensen afhankelijk zijn van openbaar vervoer maakt niet uit, dan schrappen we gewoon een stukje. Worden mensen dan echt vervelend zetten we er gewoon een pendelbusje neer dat niet toegankelijk is voor mensen die slecht ter been zijn.
Chauffeurs van Utrecht: Succes. Publieksvriendelijke acties werken niet. Het is tijd dat wij als reizigers de wantoestanden bij jullie werkgevers niet langer negeren. Onze steun hebben jullie.
Het Openbaar Vervoer leent zich niet voor commercialisering, dat heeft nergens iets goeds gebracht. Lees meer over onze visie op vervoer in het Verkiezingsprogramma Piratenpartij Utrecht 2018 (PDF).