In haar Master Scriptie kijkt Jasmijn Boeken naar de betekenis van privacy, privacy gedrag en de waarde van privacy. Hieronder leest u een korte Nederlandse samenvatting van de scriptie. Als u de gehele scriptie wilt lezen kunt u die hieronder downloaden.
In de sterk veranderende wereld van consumenten privacy zijn wetten die burgers beschermen tegen de datahonger van bedrijven van het grootste belang. Terwijl de AVG de privacy van de consument in een bepaald opzicht beschermt, is het gebaseerd op een zeer beperkte opvatting van privacy. Dit artikel onderzoekt het dominante paradigma in privacy wetgeving en laat zien dat er andere manieren zijn om privacy op te vatten. Dit wordt gedaan door te kijken naar drie componenten: (1) wat is privacy, (2) wat is privacy gedrag en (3) waarom is privacy belangrijk.
Ik bestempelde het huidige paradigma als de liberale opvatting van privacy. Die stelt dat privacy betekent controle te hebben over informatie, dat privacy gedrag wordt bepaald door een rationele keuze en dat privacy belangrijk is omdat het een voorwaarde is voor autonomie. Dit artikel laat zien dat de betekenis van privacy ook het recht kan zijn met rust te worden gelaten of een bredere opvatting over zeggenschap over informatie. Bovendien is privacy gedrag niet zo eenvoudig als het privacy-calculusmodel doet vermoeden, gedragseconomie en sociale theorie geven ons verschillende opvattingen over privacy gedrag.
Ten slotte, als het gaat om de waarde van privacy, toont het republicanisme het belang van democratie, relatietheorie legt de nadruk op haar rol in de ontwikkeling van liefde, vriendschap en vertrouwen en kritische theorie legt de kracht van surveillance uit en benadrukt hoe het verliezen van privacy gelijk staat aan het verliezen van onze menselijkheid. Deze studie concludeert dat het liberale paradigma een zeer beperkte manier biedt om naar privacy te kijken. Een gevolg hiervan is dat de huidige wet de privacy van de consument niet goed beschermt.