De onderwijsraad schreef in mei 2014 een brief aan de staatssecretaris, dat eigentijds onderwijs nodig is om leerlingen en studenten voor te bereiden op hun toekomst. Ze moeten meer dan voorheen gaan beschikken over ‘21ste -eeuwse vaardigheden’.
De raad schreef ook dat volgens haar dit bij de tijd houden vooral een taak is van leraren, school-, team- en afdelingsleiders en besturen. Om te zien hoe dat op dit moment in de praktijk gaat, ging Rico Brouwer voor café Weltschmerz in gesprek met Astrid Oosenbrug (ICT-er, tot maart 2017 Tweede Kamer lid namens de PvdA) en Zawadi Done (developer, ethical hacker, MBO student).
De brief van de onderwijsraad uit 2014 stelde ook dat de ruimte voor curriculumvernieuwing van onderaf (via de leerkrachten zelf) lang niet altijd wordt benut. ‘Een groot aantal leraren volgt tamelijk strikt de lesmethodes die de school gekozen heeft. In de lesmethoden en leerboeken is er dan ook weinig gerichte aandacht voor. In vergelijking met vijftien jaar geleden lijkt er nauwelijks sprake te zijn van voortgang’.
De onderwijsraad adviseerde daarom een permanent college in te stellen ten behoeve van het formele curriculum dat vanuit de rijksoverheid wordt aangeboden. Dit leidde tot ‘Platform #Onderwijs2032’ die in januari 2016 haar eindrapport uitbracht.
Rond die tijd leerde Zawadi Done hoe leuk programmeren is en wat je nog meer allemaal kunt doen met computers. Hij leerde zichzelf hacken, leerde meer buiten de school dan er binnen, wat in de klas tot spanningen leidde.
De naam ‘Platform #Onderwijs2032’ draagt het jaartal 2032 in zich. Dat is het jaar waarin kinderen die anno 2015 tot het onderwijs toetreden aan hun volwassen en werkende leven beginnen. In haar rapport schrijft het platform: ‘dat wil niet zeggen dat de voorstellen van het Platform dan pas hun beslag moeten krijgen; toekomstgericht onderwijs kan niet wachten tot 2032’.
Zawadi wil graag naar de Universiteit, maar hij heeft om toegelaten te worden eerst zijn diploma MBO nodig. Astrid ging samen met Zawadi in gesprek met de directeur van de onderwijsinstelling. Waar dat toe leidde zie je in het interview.
Het verslag van platform #Onderwijs2032, leidde tot het oprichten van Curriculum.nu dat in teams ‘het kerncurriculum’ (daarmee bedoelen ze 70% van de onderwijsinhoud, het deel dat vanuit de overheid wordt aangeboden), actualiseert. Een van die teams heeft haar focus op ‘Digitale geletterdheid’. Ze schrijven over hun voortgang op de website.
In het gesprek refereert Rico aan programmeerlessen die in de zomervakantie aan basisschool leerlingen werden gegeven. Astrid laat met een voorbeeld van de cloudacademy zien hoe het bedrijfsleven zelf inspeelt op de behoefte aan ICT onderwijs en Zawadi draagt een T-shirt ‘I hacked the Dutch government and all I got was this lousy t-shirt’.
Die 21ste – eeuwse vaardigheden leer je momenteel nog het beste, als je er ook zelf wat voor doet.
bron interview: café Weltschmerz
audiostream/mp3