Het is een onderwerp van discussie in Utrecht. Parkeren en parkeervergunningen. De gemeente Utrecht zet in op duurzame vormen van mobiliteit waarbij ze de autogroei van en naar de stad proberen te reduceren. Alhoewel we dit een goed streven vinden, wat gebeurt er met de mensen die afhankelijk zijn van een auto, in Utrecht werken en niet uit de buurt komen.
Goed voorbeeld hiervan zijn leerkrachten. Een gedeelte van de leerkrachten die in Utrecht werken, komen niet uit Utrecht en zijn afhankelijk van hun auto. “Leraren die vanuit huis een slechte ov-verbinding hebben, kunnen gebruikmaken van P+R in de regio en van daaruit verder met het openbaar vervoer naar Utrecht” zegt een gemeentewoordvoerder in het artikel van de AD van 18-07-2019. Dit is een heel mooi streven maar in de praktijk niet altijd haalbaar. Voor deze groep moet er een mogelijkheid zijn om hun auto bij het werk te parkeren zonder dat het te veel geld kost of dat er geen parkeervergunningen worden uitgegeven.
In het tijd dat het lerarentekort op zijn hoogste is, na de zomervakantie verwacht de PO-raad een tekort van ruim 1400 leraren, ruim 9 % meer dan vorig jaar, moeten we zuinig zijn op de leerkrachten die er zijn en daarbij heeft Utrecht heeft een van de grootste lerarentekorten van Nederland.
Het uitgeven van parkeervergunningen zal niet het lerarentekort wegnemen, wat het wel zal doen is de leerkrachten die er zijn en afhankelijk zijn van hun auto de mogelijkheid bieden om in Utrecht te blijven werken.