Acties

Iedereen is een activist. Dat betekent niet dat je met spandoeken de straat op moet, activisme is jezelf inzetten voor doelen waar je achter staat. Piratenpartij Utrecht is een grassroots beweging. Dat betekent dat wij niet voor beleid van boven af gaan, wij geloven in de visie en participatie van de inwoners van Utrecht.

Wil jij je inzetten voor een (lokale) actie die binnen onze basisbeginselen past? Dan willen wij dat faciliteren en waar mogelijk ondersteunen. Wij gaan uit van de drie-piraten regel: Als jij twee mensen om je heen verzamelt die jouw doel ondersteunen en willen meewerken ben je vrij om jouw initiatief te starten en uit naam van de Piratenpartij Utrecht te communiceren.

Dat betekent dus ook dat je geen goedkeuring hoeft te vragen: Met goedkeuring leg je de verantwoordelijkheid bij een ander, terwijl wij geloven in de verantwoordelijkheid van mensen. Vertrouwen is onze insteek. Wel is het natuurlijk handig om je actie te delen met ons, dan kunnen wij er aandacht voor vragen en wellicht op andere manieren helpen.

Er zijn maar drie gevallen waarin wij niet kunnen of willen helpen:

  1. De actie past niet in onze basisbeginselen
  2. Er zijn geen vrijwilligers beschikbaar
  3. Er is geen geld beschikbaar

Geval 1 is duidelijk: wij staan voor onze uitgangspunten. Dus ben jij van mening dat Utrecht bijvoorbeeld wel gebaat is bij meer hoogbouw en minder sociale huurwoningen? Dan zit je bij de verkeerde partij.

Geval 2 is relatief: Als we kunnen helpen doen we dat, maar wellicht kan je met je twee medepiraten gewoon al aan de slag! Wil jij je ook graag inzetten voor lokale initiatieven? Kijk dan eens op de pagina “Help mee!

Geval 3 is ook vrij helder. Wij streven ernaar om initiatieven te ondersteunen met kleine bedragen tot 50 euro. Denk bijvoorbeeld aan het printen van flyers, het huren van een zaaltje in een van de buurthuizen of wat dan ook. Maar wij zijn volledig afhankelijk van giften.

Uiteraard willen we in alle gevallen graag aandacht voor jouw actie vragen via Facebook, Twitter, onze communicatiekanalen (Telegram en Whatsapp) en de website.